'Süper Lig' için müşteriye odaklanacak

THY’de kesintisiz büyüme dönemi devam ediyor. Artık havacılıkta önemli sıralamalara gelen şirket dünya liginde daha da ileri gidebilmek için hizmet paketini uçtan uca yeniden gözden geçiriyor

YAYINLAMA
GÜNCELLEME

Ece CEYHUN

İSTANBUL - Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu 2013’ü anlatırken ‘çok yoğun yaşanan bir yıl oldu’ tanımını yapıyor. Nitekim THY sadece Avrupa’nın değil dünyanın en geniş uçuş ağına sahip havayolu şirketi olup, 10 yılda 10 kat büyürken, 2013’ü de planlanan bütçenin üstünde gerçekleşmelerle tamamlamış. Topçu, bu yılın gündeminde yine büyüme olduğunu yine yeni ülkeler, yeni destinasyonlar, filoya katılacak yeni uçaklar olduğunu anlatırken bundan sonra gelinecek nokta için ‘süper lig’i tarif ediyor. “THY yolcusu kanatlarımın altında” diyen Hamdi Topçu, “Artık taklit eden değil taklit edilen şirket olduk” diyor.

Hamdi Topçu, yıllar içinde büyürken hizmet paketlerini de hep diğer şirketlerle karşılaştırdıklarını ve  3 yıldır Avrupa’nın en iyi ikram veren havayolu şirketi seçildiklerini kaydederek “Bu bizi artık şuna zorluyor. Biz birinciysek ve burada kalacaksak kendi inovasyonumuzu kendimizin yapması gerekiyor. Bizim için artık taklitte deniz bitti. Artık taklit edilen bir havayolu şirketi olduk. Havayolu şirketlerinde yeni bir inovasyon ortaya koyabilmek için çok örnek görmen lazım. Yolcu şikayetinden yola çıkarak daha ne yenilik yapabiliriz onun peşindeyiz. Bir yolcu Atatürk Havalimanı kavşağına geldikten, yolculuğunu tamamladığı noktaya kadar olumlu ya da olumsuz yaşadığı her şey bizim hanemize yazılıyor. Yolcu, trafik sıkışıklığı için bile bizim kapımızı çalıyor. Dolayısıyla geldiğimiz noktada hizmet aldığımız kurumları da denetlemek zorundayız” dedi.

Hatta personelin de bu konuda çok proaktif davrandığını anlatan Topçu, tam bu noktada yaşadıkları bir olayı da anlattı: “Kanada’dan gelen uçağımızda bir hostesimiz bir yolcuya uçak içinde yardımcı oluyor. Tam uçaktan yolcu inerken bavulunda sorun yaşadığını görüyor. Diyor ki; ‘ben bu yolcuyu memnun etmek için 10 saat çalıştım şimdi her şey berbat olacak’. Hemen yolcuya yardımcı olmanın peşine düşüyor ve sonra yaşadıklarını bize yazıyor. Ödül verdik. Herkes işinin bittiği noktadan sonrayı da izliyor ve otokontrol başlıyor. Hizmet paketi dediğiniz böyle bir şey. Kötü bir uçakta iyi bir kabin ekibi tüm yolculuğu farklı bir deneyime taşıyabilir. Ya da en iyi uçağı alırsın ama kabin memurunun bir özensizliği her şeyi yıkabilir. Homojen bir kalite yakalamak istiyoruz. Daha iyi hizmet paketi ile karşılaşacaksınız.”

2013 için belirlenen hedefler aşıldı

Hamdi Topçu ile yıllar içinde her görüşmemizde rakamlar üzerinden büyüyen bir şirketi konuştuk. Bu defa Topçu, 2003 yılında devraldıkları THY’de artık 10 yılı devirdiklerini de belirterek 2003-2013 karşılaştırması da yaptı. İlk karşılaştırmada satış gelirlerinden geldi. 2002’de 1.9 milyar dolar satış geliri olan şirket 2013’ü 10 milyar dolara yakın 2014’ü ise 11.4 milyar dolar civarında bir satış geliri ile tamamlamayı hedefliyor. İştiraklerle birlikte ise bütçelenen gelir 16 milyar dolar.
Topçu, 2013’e yüzde 20 büyüme hedefi ile başladıklarını ve yıl içinde yaşanan dalgalanmalara karşın bütçeyi pozitif yönde aştıklarını da vurgulayarak “Ortalama yüzde 22-23 büyümeyi sağladık. Hem yolcu sayısında hem de doluluklarda hedefleri aştık. Yeni uçaklarımız geldi yeni destinasyonlarımız açıldı. 2013 bizim için birçok ilkin yaşandığı bir yıl da oldu. Yeni hatlar açmamız, yeni destinasyonlara gitmemiz, ülke sayısını artırmamız dünyada en fazla dış hat noktasına uçan havayolu unvanımızı geliştirdi. Avrupa’da toplam yolcu sayısında ikinci büyük havayolu şirketi olduk. Air France’ı geçtik, artık önümüzde sadece Lufthansa var” dedi.

Gezi, tarihimizde ilk defa ağustosu eksi yazdırdı

2013’te yaşanan bazı çalkantılar da oldu. Biri mayıs ayında yaşanan Gezi olayları, diğeri ise 17 Aralık operasyonu. Yıl içinde kur ve faizin de farklı seviyelere oturmasına neden olan bu iki gelişmenin THY’ye olan etkisini sorduğumuzda ise Topçu, 17 Aralık’ın mali performanslarına hiçbir etkisinin olmadığının altını çizerken Gezi olaylarının ise THY’ye ilk defa ağustosta ‘eksi’ yazdırdığını söyledi.
Topçu, “Temmuzun son haftası ile ağustosun 20’si arasında ama aylık bazda etkisini ağustos ayı sonuçlarında gördük ki transitteki tercihler yolcu doluluklarını düşürmese de fiyatta aşağı çekti. THY’nin en yoğun olduğu ay ağustos ayıdır. Bu bizim tempomuzu yavaşlattı. Fakat olayın bizi etkileyeceğini gören ilgili birimlerin hemen ertesi gün çalışmaya başlaması ile toparladık. Eylülde tempomuzu yeniden yakalamıştık. Ama kısa süreli bir duraksama ağustos ayındaki tempomuzu aşağıya çekmiş oldu” açıklamasını yaptı.

Dövizin yükselmesinden artık etkilenmiyor

[PAGE]

17 Aralık’ın THY bilançosunda bir etkisinin görülmeyeceğini aktaran Topçu bu noktada şirketin bilançosunun geldiği nokta konusunda da bir parantez açtı. Topçu, “THY’nin gelirlerinin yüzde 70’i yabancı parayla. Büyük giderlerimizin ağırlığı dolar bazında. Bunu da hedge edecek döviz gelirimiz var. Banka kredisi kullanmıyoruz. Uçaklarımızla ilgili uluslararası leasing işlemlerinden başka borcumuz yok. Biz artık döviz yükselişinden en az etkilenen şirketlerden biriyiz. 2003’te devraldığımızda gelirlerin yüzde 70’i iç hatlardı, şimdi tam tersine döndü. 2013’te transit yolcu sayımız çok ciddi artış gösterdi. Karşılaştırdığınızda 2013’te transit yolcu sayımız 2003’teki toplam yolcu sayımızın çok üstüne çıktı. Artık transit yolcuda THY büyüme moduna girdi ve önümüzdeki dönemde bizim için itici güç transit yolcu olacak” bilgisini verdi.

10’dan fazla ülke ‘bize de uçun’ diyor

Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu BaşkanıHamdi Topçu, Türk Hava Yolları’nın uçtuğu bölgeleri anlatırken Avrupa’yı ‘amiral gemimiz’ olarak niteledi. Topçu, “Avrupa’da 90’a yakın şehre uçuyoruz, havaalanı olup da uçmadığımız hiçbir yer kalmadı” diyor ve ekliyor: “İstanbul ile bağlantı kurmak isteyen birçok ülkenin bakanı ya da büyükelçisi gelip, ‘bize de uçun’ diyor. 10’dan fazla ülkeden bu yönde talep var. ABD’den havaalanı yöneticileri geliyor. ABD’de uçuş noktalarımızı her yıl artırıyoruz. Orta Amerika’dan çok büyük talep var. Biz de 2014-2015 döneminde uçaklarımızın müsaitliğine göre yeni seferler koyacağız. Uzakdoğu’da birkaç yeni noktayı hedefliyoruz. Afrika’daki büyümemizi tamamlamak istiyoruz. 2014 sonu ya da 2015’te Afrika’da en çok noktaya uçan havayolu şirketi THY olacak. Ayrıca Afrika’da frekans derinliğine başlıyoruz.”