Big Chefs’in yeni CEO’su gölge yönetim kurulunun peşinde

Yasemin SALİH İYİLİK FABRİKASI yasemin.salih@dunya.com

Amerika ve İngiltere’de sık görülen Türkiye’de de Gizil Enerji, Zorlu PSM gibi yerli şirketlerin uyguladığı “gölge yönetim kurulu”, yeni dönemde Big Chefs’te hayata geçiriliyor. Ocakta göreve gelen CEO Cenk Akın, 18-25 yaş arası gençlerden kurulacak kurul için seçmelere başlandığını söyledi. Akın, “Hedefimiz yönetime dinamizm getirmek, yenilikleri gençliğin gözünden takip edebilmek” dedi.

Big Chefs, Türkiye’nin en hızlı büyüyen restoran zincirlerinden biri. 11’i yurtdışında olmak üzere 66 restoranla yayılan zincire önümüzdeki dönemde de yeni halkalar eklenmesi planlanıyor. Üç markayla yeme-içme sektöründe faaliyet gösteren grubu, kurulduğundan bu yana hep ana hissedarlarından olan iş insanı Gamze Cizreli’den dinledik. Ancak yatırım şirketi Taksim Capital’in yüzde 40, Saruhan Tan ve Gamze Cizreli’nin yüzde 30’arlık hisseye sahip olduğu şirkette, Ocak 2019’dan bu yana yeni bir dönem başladı. Şirketin CEO’luk koltuğuna daha önce Eataly’nin genel müdürlüğünü yürüten, perakende sektörünün ise d.ream ve Beymen şirketlerinden tanıdığı Cenk Akın oturdu. Akın’ın hedefi beş yıl içinde Big Chefs’i global bir marka haline getirmek. Bu hamlenin çıkış noktasının ise Avrupa olacağını söylüyor.

Öte yandan yurtiçinde yerel pazar avantajını tam kapasite kullanmak için piyasa analizlerini mahalleye kadar daraltan bir bakış açısını uygulama kararı almış Cenk Akın. Zincir, mahallelerde araştırmalar yaparak müşterilerin ihtiyaçlarına göre menü, kampanyalar, sosyal projelere ağırlık veriyor. Cenk Akın, mikro boyuttaki yerelleşme stratejisinin arkasında pazarın gerçek trendlerine göre hareket etmek olduğunun altını çiziyor. İşte bu noktada da yönetim kurulunu, yani karar vericileri doğru yönlendirecek, sahanın içinden taze kanları şirkete dahil etmek üzere yenilikçi bir karar alınmış: Gölge yönetim kurulu kurmak.

Gençler yönetim kuruluna fikir verecek

Cenk Akın, gölge yönetim kurulu sisteminin yurtdışında başarıyla yürütüldüğünü söylüyor ve fark yaratacak sonuçlar alacaklarından son derece emin. Bunun için Google’daki bir yöneticiyle sistemin nasıl yürütüleceği ve ön hazırlıkları hakkında bilgiler almak üzere belli dönemlerde bir araya geldiğini anlatan Akın, “Şirkette eğitime önem veriyoruz. Mentörlük sistemini başlattık. Genç çalışanlarımız bizim için öncelikli. Şu anda bir kurum kültürü çalışması yürütüyoruz. Gençlerin önüne burada gelecek olduğunu koyacak, başarılı kariyer hikayeleri çıkarıyoruz” diyor.

Gölge yönetim kurulu için çalışmalara başlayan Big Chefs’in amacı 2020’de uygulamanın tam olarak işlerlik kazanması. Cenk Akın, hedeflediği sistemi ve hazırlık sürecini şöyle anlatıyor: “Bu, tam bağımsız bir kurul olacak. 18-25 yaş arası gençlerden oluşacak. Onlardan müşterilerin taleplerine göre bizi yönlendirmelerini bekliyoruz. Kurulda yer alacak gençleri belirlemek üzere bir insan kaynakları danışmanlığı şirketiyle çalışıyoruz. Elbette bu gençlere bir ücret ödenecek.”

Gölge yönetim kurulunun, iki ayda bir toplanacağını belirten Akın, gerçek yönetim kuruluyla koordineli olunacağının altını çiziyor. Her iki yönetim kurulunun da başkanları, diğerinin rutin toplantılarında yer alarak fikirlerini paylaşacak. Yani bu gençlerden biri, grubun icra kurulu toplantılarına katılarak iş hayatına atıldığında onu öne çıkaracak önemli bir deneyim de edinmiş olacak.

Bir restoranın yatırım bütçesi 1 milyon dolar

Son dönemde “yeni nesil meyhane” olarak lanse edilen Buselik markasıyla da büyüyen zincir, önümüzdeki dönemde sekizi bayilik sistemiyle olmak üzere 15 restoran açmayı planlıyor. Bir restoran için yaklaşık 1 milyon dolarlık yatırım gerektiğini söyleyen Cenk Akın, bunun yaklaşık 36 ayda döndüğünü vurguluyor. Yakın zamanda Kazakistan, Azerbaycan ve Almanya’da üç restoran açılacağını anlatan Akın, “25-40 yaş arası yakalı ve ailelerin markası olarak konumlandırıyoruz kendimizi. A ve –B grubu, lokasyona adapte olmayı seçen, yemek gustosu gelişmiş insanlar bizim müşterilerimiz. Kalitefiyat dengesinde üst seviyedeyiz. Menü olarak dünyada rakip tanımıyoruz ancak diğer konularda esinlendiğimiz hem yerli hem de yabancı restoran markaları var” diyor.

Bu yıl 650 yeni istihdam yaratacak

Yaklaşık 2 bin 300 çalışanı olan Big Chefs, mevcut restoranlarına sene sonuna kadar 150 kişi daha alacak. Her restoranda 40 ila 80 arasında çalışan olduğunu söyleyen Akın, yeni yatırımlarla birlikte yıl sonuna kadar istihdamın 650’yi aşacağını vurguluyor. Diyor ki, “Üniversite, lise ve meslek liselerinden gelen gençler var. Çalışanlarımıza burada bir gelecek olduğunu göstermek istiyoruz. Bu nedenle sirkülasyon sektör averajının 10 puan altında. Eğitimlere önem veriyor, bunun için de bir akademi kurmayı planlıyoruz. Yeni bir insan kaynakları programı oluşturmaya çalışıyoruz. Testler, kişilik analizleri, yeni nesil performans yönetimi gibi uygulamaları yerleştirmek istiyoruz.” Akın, yakında restoranlarda dijital uygulamaya da geçileceğini, sipariş alımından hesap ödemeye kadar tüm sürecin tablet üzerinden yürüyecek bir sistem kurduklarını da sözlerine ekliyor.

Türkiye Gönüllü İtfaiyeciler Birliği’nin kurucusu

Aslında tekstil mühendisi olan Cenk Akın sıkı bir sivil toplum gönüllüsü aynı zamanda. Amerika’dan döndükten sonra insan kaynakları alanında PERYÖN’ün, toplumda ilk yardım bilincini yaymak amacıyla Odoke’nin kuruluşunda yer alan Akın, 2006 yılında da Türkiye Gönüllü İtfaiyeciler Birliği’nin kurulmasına öncülük etmiş bir profesyonel. “Amerika’dan gelince arkadaşımla Türkiye’de gönüllü itfaiyeciler olmadığını fark ettik ve hemen harekete geçtik. İstanbul Büyükşehir Belediyesi de destekledi, 300 kişiyi eğittik gönüllü itfaiyeci olarak. Şu anda projeyi Kocaeli Belediyesi’ne devrettik” diyen Akın’ın şimdi gönlündeki aslan ise bir vakıf kurmak. Vakfın ana faaliyet alanı ise eğitim, sağlık, çevre ve beslenme konularından biri ya da birkaçını kapsayacak. Akın, 2025’te vakfın kurulmuş olmasını hedefliyor.