Yeni nesil “Hababam Sınıfı”

Rıfat Ilgaz’ın kitaplarından yeniden uyarlanan oyun, Murat Karasu rejisiyle perde açıyor. Ustalarla genç kuşağı buluşturan “Hababam Sınıfı”nı, BKM’de, yarın izlemek mümkün...

YAYINLAMA
GÜNCELLEME

NERMİN SAYIN

Dünyanın en zor işlerinden biri, kuşakları kucaklamış bir yapıtı yeniden sahneye koymak. BKM Tiyatro bu sezon kolları sıvadı ve bu işe talip oldu. Rıfat Ilgaz’ın kitapları çok sevilen, tiyatro sahnesine ilk kez 1966’da çıkan, ilk filmi 1975’te beyazperdeye gelen, Kemal Sunal’ın “İnek Şaban”; Münir Özkul’un “Kel Mahmut”; Tarık Akan’ın “Damat Ferit” ve Halit Akçatepe’nin “Güdük Necmi” lakaplarıyla anılmasına neden olan “Hababam Sınıfı”nı yeniden, bu kez müzikli oyun formatında tiyatro sahnesine taşıdı. Ve prömiyer gecesinde aldığı alkışa bakılırsa seyirci yeni nesil “Hababam Sınıfı”nı da sempatik buldu. Yeni “Hababam Sınıfı”, “Kel Mahmut”u da oynayan Sezai Altekin’in eserin yaratıcısı Rıfat Ilgaz’ın ağzından bu öykünün nasıl doğduğunu anlatmasıyla başlıyor. 1956 yılına kadar uzanan hikâyenin nasıl ortaya çıktığını, oyundaki karakterlerin kimler olduğunu; “Kel Mahmut”un kişiliğini aktarıyor Altekin, fakat ben burada nakledip öykünün keyfini kaçırmayacağım... Sonra da göstermeci tiyatroya selam vererek “Gidelim bakalım bizim haytalar ne yapıyor” deyip oyunu “başlatıyor.”

Oyunun rejisini de yapan Murat Karasu’nun Celal Tak ve Caner Alkaya ile birlikte dört “Hababam Sınıfı” kitabından oyunlaştırdığı eserin filmlerin aynısı olduğu sanılmasın. Karasu ve ekibi, kısmen daha az bilinen yerleriyle aşina olduğumuz anları harmanlayıp yeni bir uyarlama koymuşlar ortaya. Bir de tabii, filmin Melih Kibar imzalı çok tanıdık müziğinin de yer yer hatırlandığı şarkılarla bezenmiş yapıt. Tuluğ Tırpan’ın ezgileri, Umut Kızılarslan’ın yazdığı sözlere yakışmış; üstelik gencecik oyuncular tarafından da keyifle yorumlanıyor. Tabii dört ciltlik öykü var elde, müziklenince de uzun bir yorum olmuş “Hababam Sınıfı.” İlk sahnelerde alışmakta zorlandım ben biraz, bir de insan ister istemez bildiği tipleri; oyuncuları arıyor. Oysa bu uyarlamada -örneğin- Ferit yok; Adıbelli var. Fakat, tavsiyem, hemen bu tavrı bırakın, yeni bir uyarlamayı yeni oyunculardan izlemenin keyfini arayın. Çok geçmeden bulacak, gençlerin enerjisine kapılacaksınız...

Bizim hayatların yeni öğretmenleri tanıdık...

Kısa bir süre önce yitirdiğimiz Münir Özkul ve diğer ustalara birkez daha selam gönderdiğimiz oyunda, “Kel Mahmut”u Sezai Altekin yumuşacık yorumluyor. Kulakları iyi duymayan coğrafya öğretmeni “Vak Vak Rıza”da Salih Kalyon, gözleri net görmeyen “Susak Cafer”de Nuri Gökaşan da genç oyuncuların arasında ustalıklarıyla birkez daha parlıyorlar. İki kuşağın ortasındaysa “Badi Ekrem” Beyti Engin var. Üstelik bu kez yalnız spor değil, tiyatro başarılarını da konuşturup bol bol alkış alıyor “Badi Ekrem”in... “Müfettiş”te Caner Alkaya, “Müdür”de Celal Tak, “Hafize Ana”da ise Şebnem Ünaldı sahnedeler. Erdinç Anaz’ın detaycı koreografisi ve Ethem Özbora’nın hareketli sahnelere yakışan açmalı kapamalı, çekmeli saklamalı dekoru “Hababam Sınıfı”nın enerjisini çok yükseltiyor. Nalan Alaylı’nın kostümleri, oyunun çıktığı döneme öykünmüş, Önder Arık’ın ışıkları da çalışkan mı çalışkan.

Gençlerin enerjisine alkış

Yönetmen Murat Karasu, ekibi özellikle genç, henüz tanınmayan oyunculardan seçmiş. İyi de etmiş bence, böylece birkaç parlak ismin ilk oyunlarından biri olabilir gelecekte bu “Hababam Sınıfı” da... Enerjileri ve birbirleriyle uyumları alkışı hak ediyor gençlerin. Özellikle de “Hamlet” faciası sahnelerinde... “İnek Şaban”da Bucan Ekin Şimşek, “Tulum Hayri”de Onur Apaydın ve “Erkek Sevim”de Gizem Kandemir, kimi sahnelerde özel alkış da yakalıyorlar. “Hababam Sınıfı”nın defterinde ayrıca; Arda Başkan, Harun Reisoğlu, Aykut Yılmaz, Yiğit Yapıcı, Atakan Gökoğlan, Umutcan Vicnelioğlu, Başak Gümülcinelioğlu, Dilan Demircioğlu ve Başak Özkan da kayıtlı. Bu arada Murat Karasu’nun geleneksel tiyatromuza bir selamı da Karagöz’ün hayal perdesi üzerinden oluyor. Detayları anlatmıyorum, izleyenler görecekler...

Bu konularda ilginizi çekebilir