THY, 5 uçak daha alacak, yeni hatlar açacak

THY Genel Müdürü Temel Kotil, şirketin gelecek planlarını açıkladı

YAYINLAMA
GÜNCELLEME

RİZE - 5 yeni uçak daha alıp, yeni destinasyonlara uçuşlar başlatan Türk Hava Yolları'nın (THY) Genel Müdürü Temel Kotil, 2003 yılından bu yıla kadar THY'nin yolcu sayısını iki, cirosunu ise üç kat artırdığını söyledi.

Kotil, 2003 yılından bu yıla kadar THY'nin yolcu sayısını iki, cirosunu ise üç kat artırdığını vurgulayarak, "2003 yılında 10 milyon civarında yolcu taşımıştık. Bu yıl ise 26 milyon yolcu taşımayı hedefliyoruz. Aynı şekilde kalitede 2003 yılında 3 yıldızlı iken, 2007'de 4 yıldızlı olduk. Ama her alt iş koluna verilen yıldızları göz önüne alırsak, Avrupa'da en çok yıldızı olan havayolu şirketi olduğumuzu söyleyebiliriz" dedi.

Pazar payı sürekli büyüyen bir şirket olduklarını, yeni pazarlama açılma çalışmalarını sürdürdüklerini dile getiren Kotil, şunları söyledi:

"Dünya pazarına hitap ediyoruz. Bu bakımdan THY son yıllarda büyük gelişme kaydetti. Yurt içindeki yolcunun yüzde 64'ünü biz, geri kalan kısmını da diğer hava yolları taşıyor. Türkiye'den ise yurt dışına giden yolcuların çoğunu da biz taşıyoruz. Ama bunu taçlandıran, yurt dışından yurt dışına transit taşımacılıktaki payımız. Bunda da önemli başarı elde ettik. 2007 yılında gelirimizin yüzde 60'ını yurt dışındaki satışlardan toplamıştık. 2007'de 3,7 milyar dolar ciro yapmış, 22,5 milyon yolcu taşımıştık. Geçtiğimiz yıl ciro hedefimiz 4,5 milyar dolardı. Bunu da hemen hemen tutturduk. Önümüzdeki günlerde 2008'in kesin ciro ve taşınan yolcu sayısını açıklayacağız."

Krizde uçaklar ucuzladı, 5 uçak daha alınacak

Filo olarak da sürekli büyüdüklerini, 2003 yılında 64 uçakları olmasına rağmen kontratını yaptıkları ve önümüzdeki aylarda gelecek olan 2 yeni uçakla uçak sayılarının 132'ye çıkacağını anlatan Kotil, "Önceki gün de 5 adet Boing 777-300 ER uçağı alımına karar verdik. Bu uçaklar da Ekim 2010-Şubat 2011 döneminde her ay 1 adet teslim edilmek üzere satın alınacak. Krizden dolayı uçak fiyatları oldukça düştü. Uçak alımına, fiyatları çok uygun olduğu için karar verdik" diye konuştu.

Filolarındaki uçakların yaş ortalamalarının 6.2 olduğunu bildiren Kotil, filolarındaki en yaşlı 2 uçağın da kısa süre içinde satışını yapacaklarını söyledi.

Kriz, yabancı yolcuyu THY'ye kaydırdı

Temel Kotil, dünyada yaşanan ekonomik krizin kendilerini negatif etkilemediğini kaydederek, şöyle dedi:

"Bizim asıl gelirimiz yurt dışındaki yabancı yolculardan oluşuyor. Krizden dolayı insanlar, yıllardan beri tercih ettiği hava yolu şirketi yerine, daha uygun fiyattaki hava yolu arıyorlar. Bu arayış da bizi bulmalarını sağlıyor. Çünkü yurt dışında kalitemiz rakiplerimizin üstünde olmasına rağmen, bilet fiyatlarımız rakiplerimizin altında. Bir defa gelen de, bir daha bırakmıyor. Bu, bize pozitif etki yapıyor. Dünya belki eksi yazıyor, ama biz büyümeye devam ediyoruz. Kriz bu anlamda olumlu etki yaptı. Bu yıl ocak ve şubat aylarında yüzde 17 büyüdük. Bu da en iyilerden birisi olduğumuzu gösteriyor."

Yeni hatlar geliyor

Uçtukları hat sayısını sürekli artırdıklarını, son olarak İran'ın Meşhed şehri ile Başkurdistan'a uçmaya başladıklarını belirten Kotil, yakında Kanada Toronto'ya, Senegal'e, Brezilya'ya, daha sonra da Bingazi'ye uçmaya başlayacaklarını bildirdi.

Şu anda 80 ülkede 113 noktaya uçuş yapıldığını ifade eden Kotil, önümüzdeki yıllarda uçuş yapılan ülke sayısının çok artmayabileceğini, ancak şehir sayısını artıracaklarını kaydetti.

Kotil, geçtiğimiz yıl kurulan Anadolu Jet'de önemli başarı kazandıklarını ifade ederek, "Anadolu Jet'i kurmadaki amacımız halka inmek, ekonomik fiyatla daha fazla kişiyi uçağa çekmekti. Bunda önemli başarı elde ettik. Burada Ankara'yı merkez haline getirmeyi planlıyoruz. Kurulduğumuz günden bugüne kadar yolcu sayısını neredeyse 3 kat arttırdık. Hedefimiz yılda 2 milyon yolcu idi. Onu aştık" dedi.

Kevin Costner'lı reklam yeniden başlayacak

Kotil, geçtiğimiz ay Hollanda'da meydana gelen uçak kazası ile ilgili olarak ise şunları söyledi:

"Çok talihsiz bir kazamız oldu. Kazanın yaşanmaması için THY her türlü tedbiri almıştı. Uçaklarımızın bakımı düzenli olarak yapılıyor. Altimetrenin bakımıyla ilgili bir sorun yok. Kazanın ardından hazırlanan rapora göre uçağın belirli bir noktadan sonra gaz yemediği söyleniyor. Dolayısıyla kokpitteki ekibin görevini yaptığı anlaşılıyor. Bu konuda resmi raporu bekliyoruz."

Temel Kotil, Kevin Costner ile yaptıkları reklam kampanyasını Hollanda'daki kazanın ardından durdurduklarını anımsatarak, kısa süre içinde reklamın dünyada gösterimine yeniden başlayacaklarını bildirdi.