Teknoloji trendlerini oyun sektörü belirliyor
Oyun deyip geçmeyin. Düşünün, küresel makyaj pazarının hacmi henüz 65 milyar dolar değilken, küresel oyun sektörünün hacmi 110 milyar dolara ulaşıyor.
HİLAL SARI
Geçtiğimiz yıl cirosu 1 milyar doların üzerinde olan ve dünyanın en büyük üç mobil oyun firmasından biri Netmarble. Şirketin EMEA CEO'su Barış Özistek ile oyunun bugünü ve yarını, teknolojiyle nasıl değiştiği ve teknolojiyi nasıl değiştirdiği üzerine keyifl i bir sohbet gerçekleştirdik. Oyun deyip geçmeyelim, düşünün küresel makyaj pazarının hacmi henüz 65 milyar dolar değilken, Netmarble CEO'su Özistek'in verdiği bilgilere göre küresel oyun sektörünün hacmi geçtiğimiz sene 100 milyar doların üzerindeydi. Oyun akıllı telefonumuzu değiştirten, yeni bilgisayar aldıran, bu teknolojileri üreten geliştiren kişileri de daima zorlayarak trendleri belirleyen bir sektör oldu. Yani her zaman teknoloji sektörünüzü nasıl etkiledi soruları sorarken, Netmarble ve oyunlardan konuşurken, oyunun bizzat kendisi teknolojiyi değiştiriyor.
- Netmarble'dan bahseder misiniz?
Bu coğrafyada ilk bilinen adımız Joy Game. Joy Game 2009 yılında kurulmuştu. 2012 yılında Türkiye ve Ortadoğu coğrafyasının en büyük oyun firması haline geldik. 2013 yılında Kore menşeli Netmarble, yüzde 100 Türk sermayeli Joy Game'i satın aldı. Oyunda da lokal olmanın gücü çok büyük. Kore firmalarının dev olmasının sebebi kendi pazarlarının çok büyük olması. Ama yine de lokaldeki bilginiz, lokaldeki oyuncuları tanımanız çok önemli bir değer. Bizim için lokal dediğimiz sadece Türkiye değil, Türkiye ve Ortadoğu. JoyGame zamanında Alman ve diğer Kore firmalarıyken, Netmarble'ın Türkiye'deki JoyGame'i satın almasıyla kısa sürede hem kullanıcı sayısı hem de ciro bazında en büyük oyun firması olduk.
AVRUPA, ORTADOĞU VE AFRİKA TÜRKİYE'DEN YÖNETİLİYOR
Girişimciler daha ayakları yere basmadan 'Hadi Amerika'ya açılalım' diyorlar. Ben bu stratejiyi çok doğru bulmuyorum. Çok büyük bir know-how'ın, rakiplerin, finansal güçlerin içine dalmak çok piyango misali. Ama Netmarble'ın bizi satın almasının ardından Avrupa'da bize bağlandı. Şu an Netmarble'ın tüm Avrupa, Ortadoğu ve Afrika operasyonlarının hepsini biz buradan yönetiyoruz.
- Oyun modern şehirli insanın kaçışı mıdır?
Son üç senedir oyun trendinde çok ciddi bir yükseliş var ve bunun en önemli sebebi mobilin de yükselişte olması. Akıllı telefon kullanımı arttıkça ve trafiğinde yoğun olduğu metropollerde, oyuna erişim her kanaldan da mümkün hale geldiğinden oyun yükselişte. Eskiden oyunu konsolda oynayabiliyordunuz sadece ve oyun oynamak için eve gitmeniz gerekiyordu. Şu anda hem cepten, hem iş yerinde bilgisayarlardan, hem de evde oynayabiliyorsunuz. Oyunlar bizi çok yönlü hale getiriyor. Bugün birçok insan bir yandan dizi izlerken bir yandan oyun oynayabiliyor ya da sosyal medya hesaplarını kontrol edebiliyor. Çoklu ekran kullanımı hayli yaygınlaştı ve bütün dünyada böyle. İnsanların yetenekleri artıyor. Her oyunun zekayı geliştiren bir tarafı var. Strateji oyunlarında hızlı düşünmeyi, aksiyon almayı, kar geliştirmeyi öğrenebiliyorsunuz. Bu kaçınılmaz bir durum. Bir de multi-task yani çok yönlülük kasımız gelişiyor. Otobüste giderken oyun oynuyorsunuz ama ineceğiniz durağı da kaçırmıyorsunuz.
OYUNUN DOLAYLI EKONOMİSİ GÖRÜNENİN BEŞ KATI
- Teknoloji oyunu etkilediği gibi, oyun da teknolojiyi etkileyen bir rolde değil mi?
eknolojik gelişmelerde oyun her zaman trendsetter olmuştur. Küresel oyun sektörünün 110 milyar dolar olduğunu söylüyoruz ya, bu direk oyun firmalarının cirolarının toplamı. Ama aslında oyunun oluşturduğu ekonomi bunun beş katı daha fazlası. Sizin akıllı telefonunuzu değiştirmekteki sebeplerinizden en başlıcası oyun. Mesela şimdi bazı oyunlar iPhone4'te çalışmıyor. Sizin yeni iPhone'a ihtiyacınız var. Yeni Samsung cihaza ihtiyacınız var. Bu daha önceden PC'de de vardı hala var. Beş sene önce yayınladığımız oyun beş sene önceki PC'de çalışıyor. Fakat bugün yayınladığımız oyun beş sene önceki PC'de çalışmıyor. Onun testini bile yapmıyoruz artık. Son üç seneyi test ediyoruz.
AKILLI TELEFON VE TELEKOM SEKTÖRÜ OYUNLA DÖNÜYOR
Akıllı telefon pazarını oyun lokomotif misali yönlendiriyor. Telekomu tamamen oyun götürüyor. Periferi aygıtlar, mouse, kulaklık gibi ekstra ekipmanlar zaten hep oyunla ilişkili. Telekomda data tüketimine ciddi bir etkisi var oyunun. Data'yı bir video ile bir de oyun ile tüketirsiniz. Yoksa Google'da search yaparak, Facebook'ta paylaşım yaparak hiçbir datayı bitiremezsiniz. Ama oyun oynarsanız, kaliteli zengin içerikli mobil oyunlar bu datanın hızla tüketilmesini sağlıyor. Telefonlar daha iyi modeller çıktıkça daha iyi içerikli oyunu getiriyor. Oyunların neredeyse tamamı artık online oyunlar. Bazı oyunlar 1 GB. Düşünsenize zaten aylık datası bu kadar olan kullanıcılar var. Oyunlara her hafta ya yeni bir bölüm eklenir yeni bir içerik eklenir ya da bir güncelleme gelir. Bu yüzden kullanıcı 'update' ettiğinde veriyi biraz daha kullanır. Telekomcular o yüzden bizi çok sever.
OYUN SEKTÖRÜ BIG DATAYI ON YILDIR KULLANIYOR
- Big Data ile oyunun ilişkisini nasıl konumlandırırsınız?
Oyun tamamen big data işi. Oyun sektörü big datayı çok önceden öğrenmiş ve kullanmaya başlamıştı. Son birkaç senedir küresel ekonomide şirketler big datadan bahsetmeye başlamış olsa da Big data oyun sektöründe on yıldır bilfiil kullanılıyordu. Adı yoktu belki. Mesela Candy Crush oynarken devamlı takıldığınız bir bölüm var. Orada bir noktaya geliyorsunuz, ya para ödeyeceksiniz geçmek için, bir şeyler satın alacaksınız, ya da oyunu bırakacaksınız değil mi? Siz para ödemiyorsanız oyunu bırakmanız lazım. Ama öyle olmuyor. Çünkü arkada big data çalışıyor. Sürekli hesaplıyor. Totalde sizin oyunu bırakma ihtimaliniz kaçtır? Para ödeme ihtimaliniz kaçtır? Para ödeme ihtimaliniz düşük, oyunu bırakma ihtimaliniz yüksekse bir noktada sizin karşınıza kolay bir bölüm geliyor ve geçiyorsunuz.
110 MİLYAR DOLARLIK PAZARDA MOBİL YÜKSELİŞTE
- Küresel oyun sektöründen biraz bahsedebilir misiniz? Hayli büyük bir pazar değil mi?
Küresel oyun pazarı yaklaşık 110 milyar dolar hacme sahip. Oyun sektörünü dörde ayırıyoruz. Konsol, PC, Web oyunları ve mobil oyunlar. Tabii son iki üç yılda en ciddi büyüyen mobil oyun. Şu anda 35 milyar dolara koşuyor. Ve mobil bir hızda büyümeye devam ediyor. Web oyunları düşüşte çünkü içerik kalitesi düşük. Ama mobille birlikte zaten zengin içeriğe her yerden ulaşabilme imkanı sağladı. O yüzden mobilin yükselişi webi düşüşe geçirdi. PC oyunlarında bir nebze daha oyun meraklılarına yönelikken konsol ise genelde İngiltere, Japonya, Amerika gibi ekstra yatırım yaparak satın alma yapılan daha gelişmiş ekonomilerde yaygın bir durum. Fakat bütün dünyada büyüyen alan mobil.
KULUÇKA MERKEZİYLE OYUN GELİŞTİRİCİLERİ DESTEKLİYOR
Türkiye'de yatırım yapıyoruz. Starters- up bizim Netmarble, Turkcell'in kurucusu Murat Vargı'ya ait MV Holding ve Gedik Yatırım ortaklığıyla kurduğumuz 22 milyon TL sermayeli bir kuluçka merkezi. Özellikle oyun ve dijital içerik geliştirmeye yönelik bir kuluçka merkezi burası. Game Garage adı altında oyun geliştirme stüdyolarına ve girişimlerine destek olduğumuz bir program var. Bir de Startup Booth Camp programımız var, bunda da her türlü dijital, inovatif, teknolojik içeriklere yatırım yapıyoruz. Şu anda Starters-up içerisinde yedi tane oyun geliştiren stüdyomuz - yani yedi ayrı şirket - var. Burada geliştirilen onun üzerinde oyun var. Amaç know-how artırarak yatırım yapmak.