Şanlıurfa kurulacak Göç Bakanlığı’nın merkezi olmalı

Şanlıurfa Büyükşehir Belediye Başkanı Nihat Çiftçi, 600 bini aşkın Suriyeli mülteciyi barındıran Şanlıurfa’nın kurulması planlanan Göç Bakanlığı’nın merkezi olması gerektiğini söyledi.

YAYINLAMA
GÜNCELLEME

Güneş DOĞDU SOYLU

GAZİANTEP - Şanlıurfa Büyükşehir Belediye Başkanı Nihat Çiftçi, Türkiye’de en fazla Suriyeli mültecinin Şanlıurfada yaşadığını belirterek, eğer Göç Bakanlığı kurulması fikri somutlaşırsa ve Ankara dışında konumlandırılması söz konusu olursa bu kentin kesinlikle Şanlıurfa olması gerektiğini söyledi.

Çiftçi, 110 bini 5 kamp merkezinde olmak üzere toplamda 600 bini geçen Suriyeliyi 6 yıldır kentlerinde misafir ettiklerini, geçen sürede kentin alt yapısından sosyal hayatına kadar çok sayıda proje yürüttüklerini ifade etti. Suriyelilerin Şanlıurfa’yı tercih etmesiyle ani nüfus artışı yaşadıklarını ve ortaya çıkan ihtiyaçlara hızlı cevap verebilmek zorunda kaldıklarını aktaran Başkan Çiftçi, “Şanlıurfa’da 524 bin kayıtlı, 78 bin kayıtsız Suriyeli mülteci var. Yani 600 bini geçen bir Suriyeli barındırıyoruz. Bu ani nüfus artışıyla ortaya çıkan ihtiyaçlara cevap verebilmekte bir o kadar zorlaştı. İlin sosyolojisini, altyapısını, ulaşım imkanlarını zorlayan ani nüfus artışı ile karşı karşıya kaldık” dedi.

Büyükşehir olarak Suriyelilerin entegrasyonuna yönelik önemli projeler yürüttüklerini belirten Çiftçi, “Mültecilerin 110 bini kamplarda yaşıyor. 5 kamp merkezimiz var ilimizde. Bunlar; Ceylanpınar, Akçakale, Harran, Viranşehir ve Suruç. Suriyeliler bize altyapıda çok hızlanmamız gerçeğini ortaya çıkardı. Altyapıya yönelik Akçakale Atıksu Arıtma Merkezi’ni bir rehabilitasyona tabii tutup kapasitesini yükselttik. Yine Merkez Arıtma Merkezi’ni 100 milyon liralık bir bütçe ile hayata geçirdik. Diğer ilçelerimiz Hilvan, Siverek ve Bozava’nın da atıksu arıtma tesislerini de bitirdik. Ulaşım noktasında aniden gelen bu nüfus yoğunluğunu yönetmek için toplu taşımaya yönelik araç alımları yapıyoruz. 60 otobüs alımı gerçekleştirdik. Trambüs raylı sistemi de devreye almaya çalışıyoruz. Proje çalışmalar iki yıldır sürüyor. Bu yıl ihale aşamasına geldik” diye konuştu.

Mülteci sorunları için Göç Masası kurduk

Mülteciler sorununu yakından takip etmek için Göç Masası kurduklarını aktaran Çiftçi, “Daha kapsamlı çalışabilmek için bu birimi Göç Şube Müdürlüğü haline getirdik. Artık güçlü bir idari yapıya ihtiyaç var. Göç Bakanlığı'nın kurulması kesinlikle kurulması gerektiğini düşünüyorum. Bakanlık merkezi eğer Ankara dışında olacaksa bu il Şanlıurfa olmalı. Çünkü en fazla mülteciyi ülkemizde biz ağırlıyoruz. Bölge insanımız sağ duyulu ve kucaklayıcı. Kurumlarımız tecrübeli. Kısaca bir çok açıdan en uygun yer Şanlıurfa’dır” dedi.

55 bin çocuğun 25 binini okullaştırdık

Suriyeli mülteciler arasında dezavantajlı olan kesimin çocuklar ve kadınlar olduğuna dikkat çeken Çiftçi, “2011 yılında Şanlıurfa’ya gelmeye başlayan 0-5 yaş gurubu şu an 6-11 yaş gruba giriyor. Milli Eğitim Müdürlüğümüz ile işbirliği içerisindeyiz. 55 bin okul çağında çocuğumuz var. 25 bin çocuğu okullaştırdık. 25 bin çocuğun eğitim alması için de çalışmalarımız devam ediyor. Bizim eğitim merkezlerimizde, kadın destek, kültür, spor merkezlerimizde Suriyelileri özellikle dil konusu olmak üzere eğitime tabii tutuyoruz” şeklinde konuştu.

Teşvik imkanları yatırımcıyı Şanlıurfa’ya yönlendirdi

Atatürk Barajı sayesinde verimli topraklarını sulanabilmesiyle tarım ürünlerinin veriminin ve çeşidinin arttığına dikkat çeken Başkan Çiftçi, “Şanlıurfa teşvik ile yatırımcıların ilgi odağı oldu. Pamuğun yüzde 35’i, mısırın yüzde 26’sı, fıstığın yüzde 52’si Şanlıurfa’da üretiliyor. Şanlıurfa’da 7 OSB var. Şanlıurfa 1 ve 2’nci OSB tamamen doldu. 3’üncü için yer tahsisi yapıldı, şu anda inşaat aşamasında. Viranşehir OSB’de 50 firma faaliyette. Siverek OSB projesi bitti, şuan altyapısı yapılıyor. Birecik OSB’nin altyapısı yapılıyor, Besi OSB yapımı yüzde 60’larda. Gıda OSB’nin de kararı alındı. Şanlıurfa OSB Müdürlüğü’nde bir Ar-Ge birimi oluşturuldu. Hem teşvikte 6’ncı Bölge'de yer alıyor olmamız, hem de yeni Cazibe Merkezleri teşvikinde en cazip kent olmamızdan dolayı yeni yatırımcıların gözdesi konumundayız” dedi.

Hassa-Dörtyol Tüneli ile liman yakınlaşacak

Şanlıurfa’nın otoban bağlantısı, Türkiye’nin en uzun piste sahip havaalanı GAP gibi lojistik avantajları olduğunu kaydeden Çiftçi, “Hassa-Dörtyol Tüneli tamamlandığında şu an İskenderun Limanı'na 450 km olan mesafemiz 235 km’ye inecek. İstanbul’da ve Ankara’da işadamlarıyla toplantılar yapıp, Şanlıurfa’nın yatırım imkanlarını anlatıyorum. Diğer taraftan Türkiye’nin en genç nüfusuna sahip illerindeniz. Yaş ortalamamız 19,2. Her yıl 62 bin bebeğimiz doğuyor ilimizde. Her yıl bir ilçemiz artıyor. Bu da yatırımcılar için önemli bir konu” ifadelerini kullandı.

KIZILKOYUN’DA 61 MAĞARAYI RESTORE EDİYORUZ

Şanlıurfa Büyükşehir Belediye Başkanı Nihat Çiftçi, turizm gelirlerini artırmak için çok sayıda proje yürüttüklerini belirterek, “Kızılkoyun’da 61 mağaranın restorasyonunu yapıyoruz. Açık müze şeklinde sergilenecek bu çalışma 6 ay sonra turizme kazandırılacak. Yine Kale Eteği projesi kapsamında 72 mağazamızı da restore ettik. Bu projemiz de 5 ay sonra tamamlanıyor. Barutçu Han’da 1,5 yıldır restorasyonu devam ediyor. Bu ay turizme açılacak. Kültür-sanat sokağı çalışmamız bitmek üzere. . Şanlıurfa Arkeoloji Müzemiz, Mozaikler Müzemiz, Kent Müzemiz, Müzik Müzemiz ve Mutfak Müzemiz yerli ve yabancı turistlerin ilgi odağı. Diğer taraftan Çanakkale Müzesi’ni Şanlıurfa’ya taşımaya çalışıyoruz. Çanakkale Müzesi’nin tüm özelliklerini ilimizde sergilemeye çalışacağız. Dünyanın dikkatini çeken Göbeklitepe’miz var. Bu alandaki çalışmalarımız devam ediyor. Harran, İslam mimarisi açısından önemli bir değerimiz. Burada önemli kervansaraylarımız, hamamlarımız, camilerimiz var. Türkiye’de yürütülen en büyük kazı alanlarında birini Harran’da. Buradaki projemizi TÜBİTAK ile birlikte yürütüyoruz. Şanlıurfa Peygamberler şehridir. Balıklıgölü artık dünya biliyor. Eyyüp Nebi Köyü yine inanç turizminde önemli bir değerimiz” diye konuştu.