Türkiye "oyuna" katılıyor

YAYINLAMA
GÜNCELLEME

ANKARA - Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) Bilgisayar Mühendisliği Bölümü öğretim üyesi Doç. Dr. Veysi İşler, Türk oyun sektörü, birkaç yıl öncesine göre çok iyi bir durumda belirterek, "Türkiye'de birkaç yıl içerisinde dünya çapında yeni oyunlar çıkacak" dedi.

Oyun ve yazılım sektörüne ilişkin açıklamalarda bulunan İşler, Türk oyun sektörünün çok hızlı şekilde geliştiğine dikkati çekerek, "Türk oyun sektörü, birkaç yıl öncesine göre çok iyi durumda. Aslında, konjonktür çok uygun. Türkiye'de birkaç yıl içerisinde dünya çapında yeni oyunlar da çıkacak" görüşünü dile getirdi.
İşler, oyun sektörüne yönelik birçok etkinlik düzenlediklerini, 21-23 Kasım 2012 tarihleri arasında yapılan 29. Ulusal Bilişim Kurultayı'nda, kısa sürede oyun geliştirme etkinliği "Game Jam" ile gençleri oyun üretime teşvik etmeyi amaçladıklarını anlattı.

En iyi Türk oyunlarına verilen "Kristal Pixel" ödülüyle en iyi oyunları teşvik etmeyi amaçladıklarını vurgulayan İşler, en iyi oyun grafiği, en iyi oyun senaryosu gibi toplam 7 kategoride ödüller verdiklerini kaydetti.
İşler, ödüllerin, oyun severler ve yabancı yatırımcılar üzerinde olumlu etkileri olduğuna dikkati çekerek, "Ödül alan geliştiriciler, yurt dışında bazı yatırımcılarla görüştüklerinde 'Türkiye'de önemli bir ödül aldık' diyebilecekler" ifadesini kullandı.

Türkiye'de yazılım sektörüne yönelik teşvikler olduğunu, ancak bu teşviklerin artması gerektiğini belirten İşler, yazılım sektöründe faaliyette bulunan birçok firmanın teknokentlerde yer aldığı için muafiyetlerden yararlandığını, mevcut avantajlara rağmen Türkiye'de hala çok az sayıda oyun geliştiren firma olduğunu anlattı.
Oyun ve yazılım sektörünün stratejik sektörler olduğuna işaret eden İşler, söz konusu sektörlerin çarpan faktörünün büyük olduğunu, ayrıca kültürel bir ürün olduğunu söyledi. İşler, oyunların değeri ölçülemeyecek boyutta kültürel tanıtım yaptığını da kaydetti.

 

[PAGE]



"Aileler oyun konusunda bilinçlenmeli"

Türkiye Dijital Oyunlar Federasyonu'nun kurulmasının sektör için olumlu bir gelişme olduğunu belirten İşler, federasyona oyun geliştirenlerin, oynayanların kısacası bütün paydaşların katkı vermesi gerektiğini vurguladı.
Oyunların yararları kadar zararları da olduğuna işaret eden İşler, şöyle konuştu:
"Savunma sanayisi de bu oyunları kullanıyor, örneğin savaş oyunlarını. Ancak, bizim gençlerimiz eğer yaşlarına uygun oyunları oynamıyorsa bu büyük bir problem denilebilir. Bu konuda federasyon, üniversiteler ve tüm ilgili kuruluşlar, aileler için gerekli bilinçlendirmeyi yapmalılar.
Biz de Microsoft, Türkiye Bilişim Derneği ve bazı kamu kurumlarıyla birlikte geçen yıl 'Bilgi Toplumunda Aile' seminerleri düzenleyerek, aileleri bilinçlendirmeyi hedefledik."
Ailelerin çocuklarının uygun oyunu seçip oynamasında çok önemli rolü olduğunu kaydeden İşler, "Türkiye'de ailelerde bu bilinç oluşmadı" dedi.
"Oyunların, çocukların ileride sahip olacakları meslekleri daha iyi icra etmelerine yardımcı olacağı" görüşünü dile getiren İşler, "Mesela pilot olan biri, çocukluk çağlarında uçak oyunları oynarsa muhtemelen daha iyi bir pilot olacak. Bu yüzden oyun, ders müfredatları içinde yer almalı. Oyun oynarken çocukların hem zihinsel hem motor becerileri gelişiyor" diye konuştu.

 

[PAGE]



Bilişim Vadisi

Ankara'da kamu kurumları ve savunma sanayi sektörü ile çok iyi üniversitelerin bir arada bulunduğuna işaret eden İşler, Ankara'da oyun ve yazılım sektörüne yönelik iş gücünün arttığına dikkat çekti.
Ankara'da resmen kurulmasa da işlevsel olarak bilişim vadisinin var olduğunu ifade eden İşler, "Bilişim vadisi Ankara'da isteseniz de istemeseniz de oluşacak. Şu anda da var zaten ODTÜ Teknokent, Bilkent Cyber Park ve Hacettepe'nin yan yana teknoparkları var. Onların arasında bir bilişim vadisi oluşuyor zaten" diye konuştu.
Mevcut teknokentlerin kiralarının çok yüksek olduğunu belirten İşler, yeni bir teknokentin fiyat dengeleyici olabileceğini anlattı. İşler, yeni teknokentlerin lokasyonunun önemli olduğunu, işbirliği açısından üniversitelere yakın olması gerektiğini sözlerine ekledi.
Dijital oyun pazarının büyüklüğü dünyada 70 milyar doları aşarken, Türkiye'deki boyutu da 200 milyon dolar olarak hesaplanıyor.