17 °C

Şener Şen’in en çok güvendiği yönetmen hangisi?

Hakan SONOK

Şener Şen’in en çok güvendiği yönetmen hangisi?

Dokuz kez Oscar ödülüne aday gösterilen İsveçli yönetmen Ingmar Bergman İsveçli oyuncu Gunnar Björnstrand ile tam 23 filmde çalışmıştı…Yönetmen John Ford oyuncu John Wayne’i 14 filmde, yönetmen Akira Kurosawa oyuncu Toshiro Mifune’yi 16 filmde, yönetmen Martin Scorsese oyuncu Robert De Niro’yu sekiz filmde ve Leonardo DiCaprio’yu beş filmde yönetmişti;  Şener Şen ve yönetmen Yavuz Turgul ise yedinci bir sinema filminde birlikte çalışmak için gün sayıyor…

Şener Şen, yönetmen ve senaryo yazarı Yavuz Turgul için “Deha gibi bir şey; deha sınırlarında dolaşan bir yaratıcı…Yaratımın üst sınırlarında…Yavuz Turgul’un Tanrısal bir ayrıcalığı var,” diyor…

Şener Şen, altı sinema filminde kendisini yöneten, 1976 yılından bu yana 15 filminde yönetmen ya da senaryo yazarı olarak ya da hem senaryo yazarı hem yönetmen olarak çalıştığı ve en son  “Av Mevsimi”nde (2010) bir araya geldiği Yavuz Turgul için şunları söylüyor:

“Yavuz Turgul ile ilişkim 1970’li yıllara dayanıyor.O zamandan bu zamana birbirimizi tanıyoruz ve bunun yanında, bir de tarafsız gözle bakınca Yavuz Turgul o kadar deha sınırlarında dolaşan bir yaratıcı ki…Birlikte imza attığımız filmler genellikle başarıyı yakalamış ve bir çizginin üstünde filmlerdir: “Muhsin Bey”, “Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni” ve “Eşkıya.”  Bütün bunlar Türk sinemasının çok önemli örnekleridir.

Tabii bunun ilk çıkış noktası; yani başarının ana kaynağı senaryo. Sinemada benim inandığım tek şey projedir. Bir de senaryodur.Yavuz Turgul da bu konuda çok özel biri. Yalnız Türkiye’de değil dünyada da özel biri olduğuna inanıyorum. Bizde ön hazırlık çok çilelidir.Yani film başlamadan biter.Özellikle Yavuz Turgul’un projelerinde öyledir. Yani Yavuz Turgul’un bir filme evet demesi için en az beş-altı aylık bir geçmişi vardır o projenin. Bunun içinde on-onbeş yıllıklar da var. Olağanüstü bir özen gösteriyoruz yaratımına.O yüzden her şey hesaplanmıştır.Her kelime, her şey, her detay ; o yüzden rastlantı olarak yazılmış bir şey değildir.

”Eşkıya” için filmi çekmeden önce bir yıl oyunculuk çalışması yaptık.Dünya sinemasında da bu iş böyle yapılır.”

“Yavuz Turgul mahçuptur, utangaçtır.Tabii bunun altında iddialı bir kişiliğin olduğuna inanıyorum. Büyük bir hırsında olduğuna inanıyorum…”

Şener Şen ile Yavuz Turgul’un işbirlikleri film jeneriklerine göre 15 film… Ancak yapımcı Türker İnanoğlu, Ertem Eğilmez’in yönettiği Müjde Ar, Şener Şen ve Uğur Yücel’in baş rollerini üstlendiği “Arabesk”in jeneriklerine senaryo yazarı olarak Gani Müjde’nin adı yazılsa da “Arabesk”in “gizli” , “saklı” senaryo yazarları arasında Yavuz Turgul’un da bulunduğunu söylüyor.Bu açıklamayla birlikte Yavuz Turgul Şener Şen ortak çalışmalarının sayısı birden onaltıya çıkıyor.

Şener Şen’in Yavuz Turgul yönetiminde çevirdiği filmler:

“Muhsin Bey” (1986), “Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni” (1990), “Gölge Oyunu” (1990), “Eşkıya” (1996), “Gönül Yarası”  (2005), “Av Mevsimi” (2010)…Yavuz Turgul’un yönettiği filmlerden sadece “Fahriye Abla”da (1984) Şener Şen oyuncu kadrosunda bulunmuyor…

 Yavuz Turgul’un senaryosunu yazdığı Şener Şen’li filmler:

“Tosun Paşa” (1976), “Sultan” (1978), “Erkek Güzeli Sefil Bilo” (1979), “Banker Bilo” (1980), “Davaro” (1981), ”Çiçek Abbas” (1982), ”Şekerpare” (1983),“Züğürt Ağa” (1985), “Muhsin Bey” (1986), “Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni” (1990), “Gölge Oyunu” (1990), “Eşkıya” (1996), “Gönül Yarası” (2005), ”Kabadayı” (2007) ve ”Av Mevsimi” (2010).

Hem Yavuz Turgul’u hem Şener Şen’i yıldızlaştıran filmlerden “Züğürt Ağa”yı Yavuz Turgul anlatıyor:

“Ertem Eğilmez olmasaydı “Züğürt Ağa” senaryosu belki de hiç yazılmayacaktı.O’nun “Yaz da görelim”inin altında tahrik mi vardı, yönlendirme mi hala bilmiyorum.”

“Züğürt Ağa” filmine baktığınız zaman sanıyorum sinema tarihi içinde ilk kez bir ağa pozitif olarak ele alındı. Hatta ben bu fikri Ertem Eğilmez’e söylediğimde şaşırdı. ”Nasıl olacak, böyle bir şey?” diye. ”Böyle bir şey düşünüyorum ben,” dedim…Ertem Eğilmez, “Bu yapılamaz!” dedi. Kendisine “İsterseniz bir deneyelim,” dedim.Bunun üzerine Ertem Eğilmez, “Peki deneyelim,” dedi. Güneydoğu kültürüne çok yakın birisi değilim. Doğum yerim İstanbul ve hep burada yaşadım.Güneydoğu’yla ilgili olarak öykü, roman, araştırma okuyarak ve o dünyayla ilgili olarak çevremdeki insanlarla sürekli haşır neşir olarak her şeye karşın sanal bir dünya yarattım kendime.”Züğürt Ağa”nın ilginç yanı, o zamana kadar belli bir biçimde kullanılmış olan bir kurumun farklı biçimde ele alınmasıydı.”Karikatür Ağa” olarak nitelendirebileceğimiz ve Şener Şen’in geçmişteki ağa modelleriyle taban tabana zıt bir karakter söz konusuydu.”Züğürt Ağa”daki ağa da kötüydü ama…çoğunlukla komik, kötülükleri bile komiklik içinde ele alınmış bir karakter oldu.”

Şener Şen anlatıyor:

“Biz bu topraklara ait sanatçılarız.Benim için Hollywood mümkün değil.Dil, davranış biçimi, vücut dili bize ait.Bir “Züğürt Ağa”yı Robert De Niro oynasa bizimki gibi olmaz ama adam dünya starı.Ben New York’lu bir taksi şoförünü nasıl oynayayım?”

Yavuz Turgul 1975’ten bugüne yoldaşı olan Şener Şen’i anlatıyor:

“1975’ten sonra Şener Şen’le tanıştık. Arzu Film’den Ertem Eğilmez’in kurduğu grubun içinde diğerlerine oranla gerçekten bizimle daha iyi kaynaşan, iç içe olan bir yanı vardı.O ortam içinde biz sinemayı birlikte öğrendik.Görebildiğim kadarıyla Şener Şen çok boyutlu bir insan. Konservatuarda okumamış, ki bence çok iyi yapmış! Orada birtakım kötü deneyimlerden geçmemiş, kötü edimler edinmemiş! Kuşkum eğitimin kendisiyle değil de, bu eğitimin verildiği yerlerle!...”

“Şener Şen’in çok iyi bir yanı da az sayıda film çekmek istemesidir. Çünkü çok sayıda film çektiği takdirde, bu konuda velut olmayan bir ortamda, kendi kendini tekrarlama şanssızlığına da düşebilirdi. Oyuncu olarak baktığımızda Şener Şen’de şunu görüyorum: Şener Şen Doğu’yla Batı’yı bir çizgiyle ayırdığınız takdirde daha Doğu’ya yakın bir görüntü çizmekte benim gözümde.”

“Şener Şen ile birbirimizde çok ortak şey bulduk.Birbirimizi tamamlayan çok yönümüz var.Benim titizlik dediğim, başkalarının huysuzluk olarak adlandırdığı tavrımın Şener Şen’e iyi gelmesi önemli.Oynadığı rollerden mutlu olması onun seçiminin temeli.O çok iyi bir oyuncu.Mütevazı, sakin, tüm şöhretini taşıyabilen bir adam.”

Yavuz Turgul gözde oyuncuları Şener Şen, Uğur Yücel ve Şevket Altuğ’u anlatıyor:

“Kendimi O’nların yanında rahat hissediyorum.Ben biraz rahatsız bir insanım.Kişilerle ilişkiye zor giriyorum.Biraz paranoyakça düşünmeye başlıyorum.Başta haksız yargılamalarım da olabiliyor.Bu nedenle sette çok rahat etmek istiyorum.Bu insanlar beni rahat ettiren insanlar. Yüksek gerilimli setler yaşıyoruz.Bu zor duygularla film yapmak kolay değildir.Bunun için de oyuncunun bu konuda çok açık olması gerekir. Her türlü baskıyı içine sindirmesi ve moralini bozmadan devam ettirebilmesi gerekir.Şener Şen beni çok iyi tanıyor.Kaşımın hareketinden kafamın içinden geçenleri anlıyor.Ayrıca set için çok ideal bir insandır.Çünkü çok neşelidir. İnsanlara moral verir.Uğur Yücel deseniz son derece zeki, sinemayı çok seven biri ve uzun yıllardır arkadaşım.Şevket Altuğ’da arkadaşım. İşte böyle birlikte iş yapıyoruz.”

Yavuz Turgul ile Şener dargınlığı bir yıl sürmüştü

“Yavuz Turgul'la çalıştığım zaman mutlu oluyorum,” diyen Şener Şen “Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni”nden sonra Yavuz Turgul’a “Seninle artık çalışmak istemiyorum!” dedi. Bu dargınlık bir yıl kadar sürdü. Bu konuda Yavuz Turgul şunları söylüyor: “Şener Şen, “Aşk Filmlerinin Unutulmaz Yönetmeni”nde bana çok kırılmıştı, haklı olabilir, dediğim gibi film setinde biraz tuhaflaşıyorum ben, dişlerim çıkıyor, garip şeyler yapıyorum…Bundan dolayı kırılmıştı Şener Şen…Fakat sonra arkadaşlığımız, dostluğumuz devam etti.Sonra da gelip, “Ya biz galiba hata yapıyoruz, birlikte film yapmaya devam edelim,” dedi. Ben gittiği zaman “Niye?” diye sormamıştım, döndüğü zaman da “Niye?” diye sormadım ve sonra devam ettik Şener Şen'le."

Meral Okay (1959-2012) Yavuz Turgul’u anlatıyor:

“ Yaptığı işlerin sihri mi ne? Yavuz Turgul, yerli. Bu suyun balığı o.”

Şener Şen ile Yavuz Turgul’un bazı filmlerinin seyirci sayıları:

*“Eşkıya” / Senaryo yazarı ve yönetmen: Yavuz Turgul / 1996 / 2 milyon 571 bin 133 seyirci

*”Gönül Yarası” / Senaryo yazarı ve yönetmen: Yavuz Turgul / 2005 / 898 bin seyirci

*”Kabadayı” / Senaryo yazarı: Yavuz Turgul / Yönetmen: Ömer Vargı / 2007 / 2 milyon 2 bin seyirci

*”Av Mevsimi” /  Senaryo yazarı ve yönetmen: Yavuz Turgul / 2010 / 2 milyon 116 bin seyirci

Güncel gelişmelerden anında haberdar olun!
dunya.com'a girmeden de haberleri takip edebilirsiniz.