Kültür, teknolojiyle gelişiyor

Edip Emil ÖYMEN
Edip Emil ÖYMEN YENİLEŞİM edip.oymen@outlook.com

Veri gazeteciliği tekniğiyle hazırlanmış, yani her satırı veri / bilgi yüklü bir rapor: “Teknoloji Kültürdür.” Bu iddialı başlığı, Bilgisayar ve İletişim Sanayii Birliği (CCIA) ve Avrupa Dijital Medya Birliği (EDMA) atmışlar. Türkiye’de hiç alışkın olmadığımız biçimde, girişsiz-gelişmesiz- sonuçsuz ve tamamen verilerden oluşan bir rapor bu. 

Satır başlarıyla özetlemeden önce, 2010-14 dönemi AB Dijital Gündem Bakanı Neelie Kroes’un şu sözlerine bakınız: 
“Bugün inovasyon, dijitaldir. Bununla, dijital ekonomiyi kastetmiyorum. Bütün ekonomi artık tamamen dijitaldir. Otomotiv sanayii, otomobil üretmiyor: Tekerlek üzerinde giden bilgisayar üretiyor. Her şey, her şey dijital: Ulaşımdan televizyona, evinizden hastaneye kadar.” (08.07.14) 

Yenilikçilik, en hızla dijital alanda yaşanıyor. Her konuda, dijitalin girmediği yer kalmadı. İş dünyasından eğitime, sanata, yaratıcı sanayiye kadar. Bu haftaki konumuzun raporu da bu durumu, ciddi kurumların istatistiklerine dayanarak sayısal verilerle destekliyor: 
• iTunes’ta 25 milyar şarkı sınırı 2012’de aşıldı. 
• 2011-12 döneminde 1.6 milyar adet şarkı online satın alındı. Bir yıllık artış oranı yüzde 3.1. 
• Müzik sitesi Spotify bestecilere şimdiye kadar 1 milyar dolar telif ücreti ödedi. Sadece 2013’te ödediği miktar 500 milyon dolar. 
• Benzer bir site olan Deezer, parasını vererek müzik satın alan abone sayısını 5 milyona çıkarttı. • YouTube’un şimdiye kadar müzik sanayiine ödediği telif miktarı 1 milyar doları aştı. 
• 2012’de dünyada 20 milyon kişi para ödeyerek internetten şarkı satın alırken, 2014’te bu sayı 28 milyon. 
• Billboard adlı küresel yayın yapan müzik piyasası dergisinin hesaplarına göre 1999’da 600 sanatçı dergi sayfalarında yer bulurken, yüzde 67 artışla bu sayı 2010’da bine çıktı. 
• 2012-13 arasında sadece bir yılda sinema filmi geliri dünya çapında yüzde 4 artarak 35.9 milyar dolara ulaştı. 
• ABD’de üç sezon oynadıktan sonra biten Veronica Mars dizisinin filminin çekilmesini isteyen izleyiciler, kitlesel fonlama sitesi Kickstarter’da açılan hesaba 10 saat içinde 2 milyon dolar yatırdı. Sonuçta 5.7 milyon dolar toplandı. Film 14 Mart 2014’te vizyona girdi. Hem dijital kiralama yoluyla hem de öde-indir-senin olsun sistemiyle (Kitlesel fonlamada benzer nitelikte örnekler bol.) 
• Fotoğraf paylaşım sitesi Flickr’da 2014’te resim sayısı 106 milyarı aştı. Tumblr bloglarına her gün 80 milyon yeni katkı yapılıyor. 
• YouTube’a bir dakika içinde (ve her dakika) 30 saatlik video yükleniyor. 
• 2011-12 döneminde online video satışı yüzde 97.1 arttı. Sadece AB ülkelerinde 2012 yılında artış yüzde 327 oldu. 
• AB’de akıllı telefonlara yazılan uygulamalar (app) 2009’da sıfırdan 2013’te 17.5 milyar Euro değerinde bir piyasaya dönüştü. • Avrupa’da (AB ve üye olmayan diğer bütün ülkelerde) kitap basımı 1995-2011 arasında yüzde 80 arttı. 
• Wikipedia için dünya çapında 77 bin kişi katkı yapıyor. 280 dilde 22 milyon madde üzerinde çalışıyorlar. 
• Financial Times’ı para ödeyerek online izleyen abone sayısı 2012’de 300 bini aştı. 
• AB28 ülkelerinde 2012 verilerine göre 23 milyon kişi web sitesi veya blog sahibi. Bunların yüzde 14’ü yaşları 16-24 arasındaki gençler. 
• Yine 2012’de AB28’de 83 milyon kişi, bir web sitesine kendi üretimini aktardı. Bunların da yüzde 47’si 16-24 yaş arasındaydı. 
• Yaratıcı sanayi tüketicisinin harcamaları 2001-2013 arasında yüzde 25 arttı.

Yazara Ait Diğer Yazılar Tüm Yazılar
Hollywood’a yapay zekâ 02 Ağustos 2019